Search This Blog

Wahai Purnama

Ya Badrotim..Purnama yang indah

Nun jauh di hujung hati ingin mencari purnama
Bagaimana nak ku luahkan dengan kata-kata
Bila segala kebatilan itu terserlah

Aku punya impian kecil untuk berjihad
Tuhan beri aku tugas besar sebagai amanah
Aku selemah hamba gentar seluruh jiwa
Apa akan aku jawab bila malaikat bertubi menyoal

Layakkah aku memandang selintas syurga Tuhan
Apakah tugas ini akan di timbangkira menjadi jihad
Mampukah langkahku menarik kebenaran
Sedang berduyun seangkatanku menegakkan kebatilan

Wahai Purnama
Tenang dan damai pabila aku merenungmu
Tertanya dalam monolog diri
Mampukan aku sekecil semut ini mengemudi bahtera
Sepertimu mampu sinari alam dengan walau cahaya kelam

Medan perang ini ku rasa kerdil
Dengan hanya sahabat sebagai teman juang
Dan kemanusiaan sebagai senjata perang
Biar tewas dan gugur berperang dari lari undurkan diri

~coretan seorang aku~

No comments:

Post a Comment

Budak Baik Cakap